Hoe werf je vrijwilligers via social media voor je organisatie?
Wat kun je doen om meer aandacht te krijgen voor je organisatie en wat laat je juist wel of niet zien?
Hieronder vind je 15 tips!
Belangrijke basis is vertellen en laten zien wat er 'in huis' gebeurt, bijv. vrijwilligers die in de tuin aan het werk zijn.
Persoonlijke verhalen van bewoners, cliënten, deelnemers, bezoekers etc. werken ook goed.
Vrijwilligers met een positief verhaal aan het woord laten en hen laten vertellen waarom ze vrijwilligerswerk doen.
Het hoeven geen grote verhalen te zijn, zoek het in de kleine dagelijkse dingen die je met een foto of filmpje prima kunt laten zien op Facebook of Instagram.
Kan dat i.v.m. AVG: ja dit kan, als je hier van tevoren toestemming voor hebt gevraagd bij bewoners, cliënten, deelnemers, bezoekers etc.. Diegene die dit niet willen mag je natuurlijk niet plaatsen.
Vrijwilligers werven voor een ‘kleine’ activiteit, bijvoorbeeld het optuigen van de kerstboom; een uurtje werk met wat lekkers. Of iets opknappen op locatie (NL DOET). Van daaruit blijven vrijwilligers soms ook bij je organisatie betrokken en willen ze ook wel langdurig iets doen.
Updates met vrijwilligers die in het zonnetje worden gezet.
Hoe kom je aan meer volgers? Vragen of mensen berichten willen delen, liken. Taggen van mensen, organisaties, gemeente of plaatselijke mediakanalen helpt ook.
Soms kan een afdeling communicatie met je meedenken en je helpen: zij komen bijv. met een persbericht waarvan je wat tekst aanpast om het zelf te kunnen gebruiken. Corporate communicatie hoeft dus geen belemmering te zijn.
Aparte werktelefoon en niet je privételefoon: zo kun je zelf bepalen wanneer je er wel en wanneer je er niet mee bezig wilt zijn.
Kost het veel tijd: nee eigenlijk niet, vooral vaak meteen een foto maken tijdens een activiteit waar je toch al mee bezig bent, daar een kort tekstje bij en de update meteen plaatsen.
Geen tijd of het komt niet uit om een update te plaatsen: Je kunt berichten op Facebook en Instagram inplannen voor plaatsing op een latere datum en tijdstip.
Tijdstip van update plaatsen: tijdens lunchtijd of ’s avonds net na het eten of voor het journaal zijn tijden dat berichten veel gelezen worden.
Jongeren bereiken: je kunt dan beter Instagram gebruiken. Facebook kan, gebruik dan tags van bijv. de plaatselijke MBO/HBO, dat werkt ook.
Help! Wat moet ik erop zetten? Je kunt algemene berichten met ene tekstje en fotootje 'op de plank leggen' en die gebruiken voor als je even geen inspiratie hebt.